Rädda Musikens Makt

Som ordförande i föreningen Musikens Makt har jag startat ett namnupprop. Skriv under och dela den!

 

Tillväxtkontoret på Luleå Kommun, som utrett framtiden för Musikens makt, har lämnat in ett tjänstemannaförslag som går ut på att festivalen ska bli ett upphandlingsärende, vilket innebär att den organisation som arrangerar festivalen ska konkurrera med andra aktörer för att få stöd för att arrangera en eventuell festival i Luleå. I princip tar man bort det stöd som har gått till Musikens Makt genom en byråkratisk, och ganska ohederlig, manöver som vi tolkar som ett sätt att lägga ner festivalen. Om detta går igenom är verkligen Musikens Makts existens hotad, föreningen kommer inte ha möjlighet att konkurrera med andra aktörer i en upphandlingsprocess.

Det tar åratal att bygga upp något som Musikens Makt, särskilt i en stad där många hela tiden flyttar. Musikens makt finns tack vare eldsjälar som lagt ner åratal av hårt slit för att denna stålstad ska ha ett vitalt musikliv. Det finns dessutom inget i Luleå som har motsvarande genomslag på ett nationellt plan, och det vill vi verkligen understryka. Detta är en unik festival, som är uppmärksammad för arbetet med jämställdhet och kvalitet. Det finns många kommuner som bara skulle drömma om att få ha en liknande festival i sin stad. Luleå kommun borde vara stolta, istället möts vi av detta.

På måndag 21 nov ska ärendet behandlas på kommunstyrelsens arbetsutskott, och denna namninsamling kommer lämnas till dem då. Rädda Musikens makt – låt inte festivalens budget gå till en allmän upphandling. Ge istället pengarna till oss arrangörer så vi kan fortsätta göra en av landets bästa festivaler.

Hälsar

Mattias Alkberg

Ordförande i Föreningen Musikens Makt

340 kommentarer

Skriv en kommentar
  1. stalle skriver:

    sossehögern. jag blir så trött.

  2. Greven skriver:

    Politikerna i lule verkar ovanligt sprängda. Haglar tätt med märkliga beslut o händelser. Lycka till!

  3. matti skriver:

    Vill inte på något sätt förringa tusentals år förtryck, av strukturell homo- och xenofobi, men somliga dagar känns det värre att bo Luleå än andra dagar.

    https://open.spotify.com/track/3wUX7HpXS382s1DHTRouVk

  4. Benny skriver:

    skräddarn skriver:
    Hur va Åteker?

    Fem plus. Något helt annat än att gå på konsert. Kan nog vara bland det mest minnesvärda jag varit med om, i ljudväg. Som att drömma.

  5. skräddarn skriver:

    Cool!

  6. stalle skriver:

    lättar upp med dåligt skämt:

    när två vegetarianer bråkar, har de en beef då?

  7. matti skriver:

    Hehehe. Ja för dom hatar ju beef. Och bråk.

  8. matti skriver:

    Eller vill den ene att den andre ska älska biff eller säger den ene att den andre gör det fast hen inte gör det. Jag förstår inte skämtet tror jag.

  9. stalle skriver:

    de bråkar om vem som ska vinna beefen, och i förlängningen tvingas äta den.

  10. Hr KBoi skriver:

    Jag förstår, men som flexitarian tyckte jag inte att det var roligt. Håller på att bygga en ny åsiktskorridor, återkommer.

  11. stalle skriver:

    make flexitaria great again, build a wall of meat.

  12. H skriver:

    Jag är vegetarian och känner igen mig till hundra procent i skämtet. Precis så är det! Otroligt träffsäkert!

  13. G skriver:

    Asså den här säsongen av Rectify!

  14. TP skriver:

    Vegetariarism och Rectum? Fy på sig. Lite för mycket slag under bältet allt.

    Men helt andra grejjer och med fin slutknorr:
    ”Det finns ingen kultur därinne, ingen alls, de vill inte ens ha någon.
    Och, handen på hjärtat, vad ska man med konst, poesi, dans eller musik till när man har våldsromantiserande testosteronfascism som snuttefilt?”

    http://www.svd.se/nar-kultur-blir-den-sjalvklara-fienden/om/usas-nye-president

  15. hjort skriver:

    Jag vill glo på musikdokumentärer. Såg om Breadcrumb Trail och såg We Jam Econo nyligen, och vill gärna hitta mer. Några tips?

  16. hjort skriver:

    HAHAHA!

  17. H skriver:

    Nu har jag kollat, G! Det var kul ju. Jag tycker om när det är lite lättsamt.

  18. matti skriver:

    ”No more mr nice Gaius!”

    Ja vadå jag har börjat igen.

  19. skräddarn skriver:

    Såg också den igår. Trevlig dokumentär!

  20. G skriver:

    Länkade på skoj men sen tittade jag, oerhört fängslande.

  21. hjort skriver:

    Ska jag behöva krypa till korset och glo jag också dårå.

  22. TP skriver:

    Håller med er alla. Har kollat på repeat sen igår. Tack för tipset. Gästboken är ju bäst när den är som bäst.

  23. matti skriver:

    Fatta att vi vann! Tid i alla fall.

  24. G skriver:

    Gratulerar till återremitteringen!

  25. H skriver:

    Visst kan man se det som att ni som inte såg Smokie-dokumentären vann tid, men vadå, det är 25 minuter vi talar om. Vi som faktiskt såg den ”vann” ju dessutom en fascinerande berättelse om en speciell låt med ett minst lika speciellt öde.

  26. G skriver:

    Vi vann dessutom visdomen att om man vill bli Crosby, Stills & Nash så ska man inte slå sig i slang med hitmakarduos som skrivit obegripliga låtar om konservburkar åt Suzi Quatro.

  27. H skriver:

    Trillade in på Moe Tuckers privata facebook (två gemensamma vänner). Hon peppar på Trump och delar Breitbart-länkar, antimuslimska memes och anti-abortpropaganda för glatta livet.

  28. hjort skriver:

    Såg faktiskt Smokie-dokun sen. Får erkänna att det var ganska intressant. Lite tragiskt. Men inte lika tragiskt som idioter som stöder Trump.

  29. matti skriver:

    Moe, jag är där och glor ibland. Hon är helt störd ju.

  30. skräddarn skriver:

    Den här skivan är så himla bra.

    https://open.spotify.com/album/3vqAyw8GArO9XelmWoDDRr

  31. skräddarn skriver:

    Och vad bra Bennys länk lät. Ljuden alltså. Alla ljuden var perfekta!

  32. skräddarn skriver:

    Annars tänker jag att man inte har tid för kass kultur nu. Tiden kräver kultur av värde. Orkar inte med EN jävel till som har en idé, talang att utrycka den men ändå ingen hjärna/hjärta. Alla känslorna på bordet, annars kan ni, som jag, göra nåt annat. Våga lite.

    OBS, ej full.

  33. Kilo skriver:

    Heja Makten!!!!!
    2017 kan ju annars gå till historien som året som tvunget söps bort. Varken BDHC eller Makten?! Det är ju bättre för alla om en är dyngrak bara två helger istället för femtiotvå! Det borde väl de förfan fatta på kommunhuset.

  34. H skriver:

    Jag håller med skräddarn. Sen konsumerar jag kass kultur och mår dåligt, tröstar mig med godis, blir tjock och dum, skrattar åt pruttar.

  35. H skriver:

    Såg Philip Glass Satyagraha på Folkoperan härom dagen. I efterhand känns alla cirkuskonsterna helt onödiga och lättglömda, men musiken, herregud, särskilt allra sista stycket, jag satt som nedfrätt i stolen och ville att det aldrig skulle ta slut. Jag hittar ingen version på Spotify med en sångare med lika len och mjuk röst som han hade som sjöng på Folkoperan, och jag tror att de höll på längre än på de inspelade versionerna, men jag kommer inte över hur vackert det här är:
    https://open.spotify.com/track/55mY5DW5IIjx2GU7id4N2q

  36. H skriver:

    Helt annan grej: Matti har redan utnämnd ”Let Me Kill” med Brainbombs till världens bästa låttitel. Jag föreslår ”Still Wanna Die” med Cheetah Chrome som världens näst bästa låttitel.

  37. H skriver:

    OBS, ej full. (är på jobbet förihelvete)

  38. skräddarn skriver:

    Tredje bästa:

    ”Most things haven’t worked out” Junior Kimbrough.

  39. matti skriver:

    Kent har en låt som heter Elever. Svinbra titel. Kommer såklart aldrig att lyssna på den men jag gillar att tänka på den, hur den texten skulle kunna vara. Titeln är liksom helt öppen, lockande.

  40. matti skriver:

    Kilos två sista meningar är det finaste jag läst i år.

  41. Benny skriver:

    Mer ljud som låter exakt som det ska, utan avvikelser.

    https://open.spotify.com/album/19BBMeNLwsJc3tA72c6Klh

  42. Trötter skriver:

    Mmm, Benny den e så bra.

  43. Kilo skriver:

    Bee! Den är ju så himla bra! Jag har också haft Pascal-dag idag! Med dem och matti i lurarna har jag drällt runt i huvudstaden. Ömsom cool, ömsom looser. Mitt liv i en mening.

  44. matti skriver:

    Orka kolla om en e hackad.

  45. matti skriver:

    Jag lyssnar på Dirty Mind. Fan, det är ju inte så bra. Jag förstår mig inte på Prince. Det är som AC/DC för mig. Bara ljud efter varandra. Som att läsa en manual.

  46. matti skriver:

    Eller, det är fel att jämföra med AC/DC. Men med Remain in Light kanske. Fattar inte den skivan heller. Hör inte det andra (säger att de) hör. Dessutom kom de samma år.

  47. H skriver:

    Grejen med AC/DC är att när man vill lyssna på AC/DC, det är olika för olika personer hur ofta det är, då finns det inget annat än AC/DC som funkar. Prince och Peter LeMarc är två kända artister jag aldrig hört. Förutom Purple Rain.

  48. matti skriver:

    Nu lyssnar jag på Motor Booty Affair med Parliament i stället. Vet ju att de inte är samma som Prince eller Talking Heads (eller för den delen AC/DC) men den är så jävla, jävla bra. Jag vill att funk ska släpa och flamma. Det är t ex därför A Tribe Called Quest är så bra. En av alla anledningar alltså.

    Jag har en sån där ”lyssna på hela skivor dag”. För det är ju mitt jobb. Som sagt.

    Vad är det man måste höra när man måste lyssna på AC/DC? Vad är det man saknar som bara AC/DC kan bistå med? Obs, allvarliga frågor utan baktankar. Kan dock komma följdfrågor.

  49. matti skriver:

    Om nån vill lyssna på Motot Booty Affair så rekommenderar jag att inte ge upp så fort. Den är lite tokig inledningsvis, men när den fått gå ett tag, och särskilt när en vänder på den och slår på B-sidan, så är den fantastisk. Och då fyller de inledande tokigheterna plötsligt en funktion och blir fantastiska de med.
    Jag gillar generellt Funkadelic mer, men det finns sjukt mycket bra med Parliament också. Motor Booty är antagligen deras bästa, lika bra som vad som helst med Funkadelic. Inte Maggot Brain såklart men vad är det? Inget. Ingen skiva låter som Maggot Brain.

  50. TP skriver:

    Lyssnar bara på Pascal. Pascalmånad. Såg dom inte i Sthlm i lördags. Dumt, pascalmånadsdumt.

  51. Benny skriver:

    Haha, nu sa du ju nåt helt sjukt igen Matti! Remain in the Light!! Inte fatta! Samma mening!!!

  52. matti skriver:

    Hahahaha, du älskar ju David Byrne på gränsen till olagligt.

    Liiite annan grej men jag har faktiskt inte tänkt på att så gott som all ”ny” hiphop jag lyssnar på ligger på samma bolag.
    Med ”ny” menar jag artister jag upptäckt typ de två-tre senaste åren fram till helt nyss. Jag kanske skulle kalla mycket experimentellt eller nyskapande men det gäller ju för så mycket kommersiell rap också, det är nog bara jag som är lite omodern/efterbliven helt enkelt.
    Gjorde i alla fall en label search och klistrade in i den här spellistan. Så sjukt mycket bra ni aldrig hört talas om. Shuffla, gräv.

    https://open.spotify.com/user/chops/playlist/5fC6Y2M0XIFOssGfqtfWde

  53. matti skriver:

    Conny, du länkar till ett album inte en lista!

  54. stalle skriver:

    men desto viktigare: när och var kan man se stoogs-dokun?!?!

  55. Benny skriver:

    Matti: Fel, älskar Brian Eno. Byrne är bara guilty by association. Men jag älskar nog TH också.

  56. G skriver:

    Biorio

  57. G skriver:

    Om man bor i sthlm vill säga… Royl i Gbg, Spegeln i Malmö. FHP verkar inte tycka att övriga Sverige behöver se den.
    Där har de allt fel.

  58. H skriver:

    Lade just in Riff Raff med AC/DC på min 1000-lista. Men kanske byter låt innan listan offentliggörs om cirka 18 månader.

  59. matti skriver:

    Tror inte de fanns när jag gjorde min lista. Eller Beatles. Eller etc. På Spotify menar jag, inte att jag gjorde min lista 1950.

  60. Benny skriver:

    Fan, där parerade du bra för ett skämt jag hade i pajpen.

  61. matti skriver:

    Hahahaha pajpen LOL

  62. matti skriver:

    Day After Tomorrow på TV. Och ute, ser det ut som.

  63. matti skriver:

    Äh, BSG S03 är bäst. Det är därför jag ser den igen.

  64. TP skriver:

    Nån som sett Victoria? Filmen alltså. Den i en enda tagning (tror jag). Om inte, se den!

  65. matti skriver:

    Den tyska? Jag har inte sett men tänkt att jag ska. Jag ska!

  66. Benny skriver:

    Kollar på Mats-Anton AB och börjar grina. Vilken frasering. Nu återberättar han ett skämt om Magnans morsa. Allt är bra. Kram.

  67. skräddarn skriver:

    Kollar när Jull Jönsson tolkar Tummy Taco på teve four! #loser

  68. G skriver:

    Såg Gimme Danger ikväll. Fin och bra på alla sätt och vis. Men hade nog brytt mig mer om filmen för kanske tio år sedan. Otroligt skönt att det bara är de inblandade som pratar, att man slipper diverse löst rockfolk som sitter och förklarar förklarar för en att Stooges var bra och så.
    Tyvärr var ljudet på Rio helt pajigt. Det som skulle varit i höger och vänster kanal pangade på i surroundhögtalarna istället.

  69. chopper skriver:

    Sitter mol alena på hotellrum med en halv vinare och åtta öl. Man är sämst och bäst.

  70. matti skriver:

    G: Precis den recensionen jag ville ha faktiskt. Ingen Henry Rollins? Ingen Thurston Moore? Ingen Don Letts? Ingen Ian McKaye? Framförallt: ingen Dave Grohl? Måste se. Isf längtar jag ihjäl mig tills den finns på darta. För till Luleå kommer den aldrig.

  71. matti skriver:

    Men på tv är det The Last Waltz. Den är så sjukt värdelös.

  72. G skriver:

    Ingen Dave Grohl.
    På många vis en av de bättre rockfilmer jag sett (och jag har onekligen sett en del). Men så är den ju också gjord av en av de bättre filmregissörer som finns.

  73. Benny skriver:

    Flytta, det värsta som kan hända en människa. Alltså det här med att packa lådor och det, menar jag.

  74. Benny skriver:

    Därmed ändrar jag min inställning i Norrlandsfrågan. Ingen ska någonsin behöva flytta, nånstans.

  75. G skriver:

    Ja fy fan vad bedrövlig Last Waltz är, tittade lite nu. Scorcese är tveklöst filmhistoriens mest överskattade person. Eländigt band dessutom The Band.

    Tycker det är gött att flytta jag Benny. Tricket är att skjuta upp allt till sista natten sedan packa allt helt maniskt. Sen har man ingen aning om vart man har någonting. Först upptäcker man att man inte behöver det mesta man äger på ett lite klyschigt vis. Sen flera år senare hittar man plötsligt massa saker i något förråd som man trodde gått förlorade och inser att man älskar att äga.
    Nu vill du alltså neka Norrlänningarna den glädjen?

  76. matti skriver:

    Inte så mycket ujuj ändå. Bra dag hittills.

  77. Benny skriver:

    Jag tycker att norrländska kommuner ska äga och förvalta all egendom åt invånarna. Inte minst i Luleå, där politikers inflytande över grejer ger sjukt bra spinoffs, mervärde och tillväxt.

  78. matti skriver:

    Hahahahaha!

    Tanken är iofs inte helt befängd. Men politikerna är det.

  79. TP skriver:

    Finaste kvällen!

  80. matti skriver:

    Men eller hur TP! Tack för att du kom på båda!

  81. Benny skriver:

    Har ett sånt här moment av hat gentemot sprucken bas, minns ni? Fyfan man borde deporteras för sånt. Jävla svin.

  82. TP skriver:

    Jarmusch och Stooges, åh satan vad sugen jag är på den. G, är det rediga livetagningar emellanåt?

  83. matti skriver:

    Rockdoku: Såg Supersonic nu. Man älskar ju ändå Oasis pga fuck off etc. Vilket band.

  84. G skriver:

    TP: Näe, finns ju inga. Det är den där tv-sändningen med jordnötssmör som alla sett och en del super-8, varav några meter väl är ny-upphittat.

  85. stalle skriver:

    tycker du är lite väl hård nu benny. inte ska du behöva deporteras för att du tycker så, hur fel du än har.

  86. skräddarn skriver:

    vart ”laddar man ner” den här nya super-8 dokun om Deportees?

  87. stalle skriver:

    this perfect bay?

  88. Hr KBoi skriver:

    Pust, skyndade mig över till coverbandstråden för att sno stalles skämt.

  89. stalle skriver:

    haha

  90. matti skriver:

    Idag har mitt viktiga jobb bestått av att se de fyra senaste avsnitten av Midnattssol.

  91. stalle skriver:

    den solen har för evigt gått ner.

  92. matti skriver:

    Tycker det är bra, jag.

  93. Conny skriver:

    Hahaha! Jag länkade till ett album, inte en lista. Tyckt det var lite trist med 0 följare på så bra musik…

    Återkommer strax i ärendet!

  94. Conny skriver:

    Facit Mags totalsågar Gimme Danger. Har ju inte sett, men gillar skepsisismen:

    http://www.factmag.com/2016/11/19/gimme-danger-review-jim-jarmusch-the-stooges/

  95. TP skriver:

    Jarmusch är Jarmusch ju. Allt blir ännu roligare nu när Scorcese sitter på nycklarna om vad som är bra rockdoku.

  96. G skriver:

    Gillar också skepsisen men var samtidigt innerligt glad att slippa grötmyndiga rockmänniskor som bjöd på en analys bortom bandmedlemmarnas egna berättelser.
    Inte sett Scorseses Harrison-film men ställer mig lätt tveksam till om 3h 28min om trancendental meditation verkligen är den intressantaste aspekten av en Beatlesmedlems liv.

  97. stalle skriver:

    mitt jobb nyss.

    mellanchef kommer med (dålig) idé på möte.

    jag: jag tycker det är en dålig idé.

    mellanchef: kan du inte delta i diskussionen istället för att vara så negativ.

  98. G skriver:

    Mellanchefen borde eventuellt se 3h och 28 min om trancendental meditation istället för att sitta och vara negativ på möten.

  99. H skriver:

    Är så klart svårt att tycka så mycket om texten innan man sett dokun själv, men jag saknar ett resonemang om VAD det är som gör att dokun reducerar ”the Stooges’ eternally youthful, anti-establishment music to the status of dad-rock”. Att Iggy numera lever hälsosamt och ser ut att må bra? (dokun I SIG gör detta dessutom?)

    Om avslutningens ”listening to their three seminal albums, The Stooges, Fun House and Raw Power, still provides a better sense of why they matter” så tänker jag bara att ja, tack och lov att det är så. Menar till skillnad från Twisted Sister-dokun som var jätterolig, men som definitivt inte fick en att vilja återupptäcka Stay Hungry.

  100. TP skriver:

    Om VAD: Tror som G att det handlar om avsaknad av ANALYS av folk utifrån och att farligheten osynliggörs. OBS- versalerna är snälla, ej aggressiva och jag har inte sett dokun – dvs-värdelöst inlägg, jag vet, hehe.

    Stalle: träna maktspråk så blir det tyst på’an.

  101. Hr KBoi skriver:

    Stalle – är det en sak jag lärt mig här i livet så är det att man inte ska vara uppriktig och säga vad man tycker till sina chefer. Ingen uppskattar sånt, de som säger sig uppskatta det uppskattar det minst av alla.

  102. G skriver:

    Vet att Jarmusch sagt att filmen är för dem som redan gillar Stooges. Mycket av den analys som vanligtvis bjuds i musikdokumentärer vill jag mena vänder sig uteslutande till de som inte känner till bandet så väl. Och då kan det kanske vara praktiskt om någon förklarar.
    Jarmusch sade i samma intervju att han inte tyckte det var någon mening i att stapla dekadenta skrönor. De har berättats förr och Please kill me finns att köpa.
    Men osäker på om det gör Stooges till pappa-rock att de utelämnas.
    Men rocken är väl överlag inte så himla farlig längre va?

  103. TP skriver:

    Och det där med pappa-rock, vad är det för argument egentligen? Alltså, allt som är ca 40-50 år gammalt borde ju per definition vara pappa-rock och pga ålder bli ofarlig eftersom farlighet är en färskvara.

  104. matti skriver:

    Jag drömde att Magneto (berömd X-Menskurk) tog nattåget från Stockholm till Luleå för att få vara lite anonym. Men en annan superskurk, ovetandes om Magnetos resplaner, förintade tåget och alla ombord. Den skurken var ingen mindre än Bubble Boy. Från Seinfeld.

  105. matti skriver:

    Jag blir fan tokig på att ”farlig” skulle vara ett kvalitetsbegrepp. Särskilt när det kommer till Stooges. Vet ni vad som är ”farlig” musik? Bedårande barn. De låter som femhundra bajskorvar inlindande i en pissvåt svensk flagga. Fast pisset är bensin och flaggan brinner och kastas på ett flyktingboende.

  106. matti skriver:

    Obs, har inte ens läst Fact Mag-texten än.

  107. G skriver:

    Bra där Matti.

  108. TP skriver:

    Farlighet kanske är mest ett begrepp planterat av en vanlig typ etablerade musikskribenter. Och då förmodligen inte matti.

  109. matti skriver:

    Hehe, nog har jag säkert använt det precis så massor med gånger med. Blir egentligen mest trött när när folk ska ”se igenom” Stooges. Ja, eller Jarmusch. Som sagt, inte klickat på länken ännu pga t ex soundcheck men även annat.

  110. matti skriver:

    Nu har jag läst. Inte sett filmen. Ja alltså, Dylandokun hen refererar till är bra. Och Jarmusch har ju alltid snuddat vid komedin mer än något annat, även i hans tidiga (och senare, mer filosofiska) filmer. Hen verkar föredra den andra sortens dokumetärer (som om det bara fanns två sorter); den undersökande snarare än den berättande. Det är ju två olika skolor av journalistik helt enkelt. Jag menar att den där sågningen är säkert helt rimlig, beroende på vilka glasögon man väljer att titta med. Jag vet inte vilka jag föredrar. Och eftersom jag inte sett filmen kanske jag borde hålle mun. Jag försöker men jag lovar inget.

  111. G skriver:

    Angående ”farligt” så tänker jag att det fanns en tid då rock utmanade etablissemang och rådande normer. Och det vore besynnerligt om en Stoogesdoku lyckades med det 2016, tycker jag (som TP skrev). Men en fortsatt jakt på ”farlig” leder nog ungefär dit Matti skrev, eller till den där Kringlan-idioten eller nåt.

  112. G skriver:

    Trött spaning, ’flåt.

  113. TP skriver:

    Och det värsta av allt G, är att det kommer stå svart på vitt tills Magneto får storstryk av Bubbelpojken i höjd med Vännäs och tåget, därtill hela jorden, förintas.

  114. matti skriver:

    Jaha m. Nu har jag turnerat klart för i höst. Drygt 30 shower senare, det känns konstigt. Lite sorgligt.

  115. matti skriver:

    Farligt: klart, om det kommer nån som är 19 och gör svinbra, radikal musik och beter sig som Broder Daniel, att jag är all for it.
    Men exempelvis jag är ju närmare 50 än 40 år och har fem barn och släpper mina ”videos” på kultursidor. Och ni som skriver här är ju, inte vet jag men, inte 19. Antar jag i alla fall.
    Vore iofs rätt roligt om det kom nån Ulf Lundellfarbror (eller ännu hellre -tant) som var grym och slog sönder grejer och hotade såväl folk som rådande normer. Men om hen är medveten om rådande normer, vad det betyder, så är det inte särskilt troligt att det händer. Och är hen det inte är det antagligen en jävla sverigedemokrat.

  116. TP skriver:

    Råkade snubbla över Heberleinskans kommentarer på fb, insåg att jag lever i min egen bubbla när jag blev chockad över hennes tonfall och argumentationsteknik. Läste vidare på diverse kultursidor och funderar över begreppen farlig och körd. Fastnar för körd.

  117. matti skriver:

    Ja, hon är helt körd.

  118. H skriver:

    Jag fattar vad du menar, matti, men jag tycker har inga problem att förstå ordet ”farlig” i överförd bemärkelse när det handlar om musik, det vill säga en nerv som inte går att fejka (eller som LÅTER SOM att den inte går att fejka), en frihet i förhållande till genre och tidigare existerande musik, en oberäknelighet osv.

  119. skräddarn skriver:

    Farlig = äkta?

  120. matti skriver:

    Ja, jo. Men är det inte mest rock från före eller under punken som kallas farlig? Typ Stones/Stooges eller Pistols. Som utmanar etablisemanget, i viss mån inifrån i egenskap av att vara vita och män och ont om pengar/dålig hälsa pga följer sin dröm. Det vill säga som rockskribenten själv.

  121. K skriver:

    Hahahaha

  122. H skriver:

    Jag har tänkt lite på vad som är det äkta sättet att lyssna på Stooges, och kommit fram till att det är att vara en tonårig Cheetah Chrome i Cleveland, köpa Raw Power i en reaback, sälja downers till Iggy så att han inte kan genomföra sin spelning när han kommer till stan, bilda Rocket from the Tombs och skriva ”Sonic Reducer”. Det skulle innebära att det inte längre är möjligt att lyssna på Stooges på det äkta sättet, och vi andra är tvungna att hitta andra strategier om vi ändå upplever att lyssningen ger oss något. Men jag vill betona att jag försökte diskutera ”farlighet” som någon form av estetisk komponent, vare sig utifrån hälsa eller relation till etablissemang. Jag tror att Stooges fortfarande har förmåga att ge tonåringar i Cleveland, Luleå, Madrid eller Teheran dåndimpen, vare sig för att Iggy levde farligt eller för att farsan säger att det är en rockklassiker, utan för att musiken är själva ljudet av dåndimpen. Och får man inte dåndimpen av Stooges ska man förstås lyssna på något annat. Den dagen ingen får dåndimpen av Stooges kommer de att glömmas bort, eller vara ett muesiföremål. Sånt är livet.

  123. TP skriver:

    Dåndimpen, känns som ett ord för en limerick jag inte skriver.
    Punk i all ära, men minns ju paniken över djävulsdyrakade (sparar felskrivningen) metallare. Och gangstarappen ?

  124. TP skriver:

    Shit, det var ju farlighet som estetisk komponent. Pascal är estetiskt farlig. Ja, så är det.

  125. H skriver:

    Jag vet inte om det finns något som heter ”estetisk komponent”. Freeweheelar lite. Farligt!

  126. matti skriver:

    Jo, jag fattar och älskar Stooges mer än kometen, särskilt när de var som farligast, där kring Raw Power (och Funhouse: de var väl som mest musikaliskt/konstnärligt radikala/farliga då egentligen). Jag tänkte bara att farligt kanske är ett vanskligt (farligt?) ord att använda. Framförallt när det finns en verklig farlighet, ett band där Jimmie Nynazistsson är med, som antagligen är verkligt opinionsbildande. Att man kanske ska välja ett annat ord för att beskriva rivig, diesel-/kontaktlims-/bärs-/pissdoftande rawk n roll. Så ingen tror en menar något positivt när det är Bedårande Barn man beskriver.
    Mer Stooges till the kids, mer Gorgoroth, mer GG, mer Geto Boys etc. Det är jag såklart för.

  127. matti skriver:

    Jag FÖRSTÅR ordet jag med alltså, jag tycker bara inte det är lika bra nu som för, javetente, 20 år sen.

  128. H skriver:

    Nu inträffade det där när jag inte riktigt vet vad det är vi diskuterar egentligen, eller varför jag invände. Jag förstod ju vad du menade, att Bedårande barn är mer samhällsomstörtande än Benmjöl (och att du inte såg det som positivt). Jag ville försvara det TP skrev om att Stooges farlighet eventuellt osynliggörs i nya dokun (glöm inte att vi från början diskuterar en recension av en dokumentär som hittills bara G har sett), och du då invände med din kritik av farlighet. Jag tycker inte heller att det är jätteviktigt att få kalla musiken jag gillar för ”farlig” (tvärtom låter det ju lite töntigt), jag håller med om att ”farlig rock” mer för tanken till The Glitzy Boyz från Uppsala (vi leker att de finns) än till Felt (som är farliga och punk). Å andra sidan, vem har inte slängt ur sig ”det låter inte FARLIGT!” när man lyssnat på rock’n’roll som inte svänger (typ The Glitzy Boyz från Uppsala).

  129. H skriver:

    Både relaterat och orelaterat, och hoppas ni kan leva med att jag länkar till Pitchfork, så säger Danny Fields nästan ordagrant samma saker här som jag har sagt så länge om punk, här och i andra sammanhang. Det är som att vi har snackat ihop oss. Det är kanske det vi har. Danny taught me.

    http://pitchfork.com/thepitch/1379-no-one-owns-punk-danny-fields-on-why-burning-its-artifacts-is-a-terrible-idea/

  130. matti skriver:

    Ja, ber om ursäkt för att jag kapade tråden och bytte samtalsämne. Jag skulle faktiskt gärna prata om Stooges eller Iggy i stället för om en recension (som jag inte hade läst) på en film (som jag inte har sett). Eller om Oasis.

    Läste fint om filmen på FB (länkar fräckt utan tillstånd pga är punk och ber fan inte om lov obs lol):

    ”Lyckades ta mig ut på bio och se Stoogesdokumentären igår.
    Den retar säkert upp en hel del rockofober men jösses… samtidigt som årets nobelpristagare åtnjöt världsberömmelse för att han kunde komponera visor om bibliska figurer åkte det här husvagnsgänget runt i olika gympasalar och uppfann världens dittills mest antiauktoritära konstform (f ö glädjande i dessa tider att Iggy Pop fortfarande hatar systemet).
    Tycker den var i klass med Filth and the fury. Men jag går som sagt inte på bio ofta.”

  131. matti skriver:

    Ja bra av Danny Fields! Och Den där jävla punkbrännaren borde ju ha sig kring huvet.

    Men det vi pratat om är väl i såna fall huruvida det är betraktaren eller upphovshen som har (mer) rätt att kalla saker för punk eller inte.
    Menar hip hop är väl hip hop? reggae är väl reggae? Varför är inte punk punk? Är punk mer livstil än andra genrer? Pratar vi kanske inte ens om genrer?

  132. H skriver:

    Punk är väl punk? Nu hänger jag inte med.

  133. G skriver:

    Blir så herrans trött på rika mänscher som ska visa sig balla genom att elda upp pengar/saker. Om jag (mot viss förmodan) någon gång skulle befinna mig i en situation att jag har fem miljoner pund (eller prylar värda det) som jag inte behöver så hoppas jag verkligen att jag har sinnesnärvaro att göra nåt vettigt med dem. Till exempel ge dem till Matti Alkberg så han kan spela in skivor med Södra Sverige och anordna Musikens Makt i lugn och ro.

    Danny F., finns en fin scen i filmen när han pratar om när hans chef fick höra vad som skulle bli Raw Power.
    De enda jag vill frånta rätten att använda ordet Punk är reklam- och PR-folk, står mig upp i halsen när de pratar om sin ”punkiga attityd till reklam” (de menar påfallande sällan att de hatar all reklam vilket man kanske skulle kunna tro).

    Fint skrivet av den anonyme facebookaren!

  134. matti skriver:

    Om Beat Happening säger att de inte är punk är de punk då?

  135. matti skriver:

    G: ❤️

  136. H skriver:

    Matti, din fixering vid att Beat Happening inte är punk är sjuklig.

    Jag tycker egentligen att frågan är irrelevant, men jag gjorde ändå en snabb googling i ämnet:

    To what extent did you see yourself as an extension of punk?

    I didn’t see us an extension – I thought we were part of it.

    http://www.salon.com/2015/11/25/why_punk_mattered_pink_floyd_is_not_rock_n_roll_its_some_bullsht/

    OK? /GUD
    (osäker på om jag gjorde rätt nu, den grejen är före min tid i gb:n)

  137. H skriver:

    Helvete, jag gjorde fel i fetstilsformateringen, så det blev fult istället för snyggt.

  138. K skriver:

    Axl Roses Trump-pinata. Punk?

  139. H skriver:

    Axl är rap.

  140. G skriver:

    Har nog aldrig riktigt tittat på det här tv-programmet Idol. Men tycker alltid att det är uppfriskande med en strejk! Eller ett strejkvarsel i det här fallet.

  141. matti skriver:

    Men om de sagt att de inte var det fast du tycker att de är det. Är de det då?

  142. H skriver:

    Sök hjälp, Matti!

  143. matti skriver:

    Jag tycker du slingrar dig. Inte som punkaren Iggy Pop utan som en politiker.

  144. matti skriver:

    och nu tystnad. Sååå typiskt.

  145. matti skriver:

    FÖR ÖVRIGT SKRIVER MAN SÅ HÄR OM MAN ÄR GUD OK GUD

  146. stalle skriver:

    kapade kablarna i morse. svider.

  147. H skriver:

    Förstår någon vad Matti skriver? Till synes slumpmässigt framhamrade bokstäver, som ett avancerat chiffer eller som att han headbangar rakt ner i tangentbordet. Jag är faktiskt orolig för honom. Kan någon i Luleå cykla över och kolla så att han är okej?

  148. G skriver:

    Men Matti jag förstår inte, det var ju länge sedan jag slutade att skriva som Gud och övergick till det lite mer neutrala, och kanske också något tråkigare ”G”.

  149. matti skriver:

    G: OK GUD

  150. matti skriver:

    Omvänt: om Tribal Ink kallar sig punk tycker du att de är det då?

  151. matti skriver:

    Stalle: aj.

  152. Conny skriver:

    Haha ”slingrar sig inte som Iggy pop utan som en politiker”.

  153. H skriver:

    Ordet punk är inte heligt på något sätt. Vill Tribal Ink kalla sig punk får de. Hade Beat Happening velat slippa hade de sluppit.

  154. Conny skriver:

    Min dotter frågade mig i veckan om jag kunde tipsa henne om Talking Heads bästa grejer. Blev ju så glad att jag lyssnade igenom allt. Och upptäckte att vissa grejer på speciellt första skivan och fjärde låter bättre i mina öron än någonsin. Gillar minst deras flummiga sida. Gillar mest deras vackra pop och öppenheten för experiment på tredje och fjärde skivan. Att de hade självförtroende att låta Brian Eno ta över hela uttrycket.
    Fyra skivor på fyra år där uttrycket i musiken skiftar så mycket – har inte många gjort.

    https://open.spotify.com/user/cxxxy/playlist/0o5UnNEOxysxnw1ic4BNnv

  155. Conny skriver:

    Nya Burial-singeln finns på Spotify nu. Har inte hunnit lyssna.

  156. Conny skriver:

    Hm. Nu har jag lyssnat. Tror jag haft för stora förväntningar på Burials återkomst…

  157. Conny skriver:

    De röker för mycket hasch i London.

  158. matti skriver:

    Typiskt sossesvar från H. Inte oväntat.

  159. matti skriver:

    Ska ge mig på Talking Heads så fort jag kommit över mitt Hear Nothing See Nothing Say Nothing-skov.

  160. H skriver:

    Matti, vilka tycker du är mest punk av Tribal Ink och Beat Happening?

  161. matti skriver:

    Beat Happening. Om Tribal Ink sa: vi e punk skulle jag säga nej det är ni inte era knallkorkar.

  162. H skriver:

    Rimligt svar eftersom Beat Happening är ett punkband. Det känns som att vi börjar närma oss varandra nu.

  163. Urs Imboden skriver:

    Snart har helgen v.48 tagit slut.

  164. matti skriver:

    Jag hatar kristendomen. Egentligen mer specifikt men ingenstans är en fredad. Nutiden, alltså.

  165. matti skriver:

    Men Tribal Ink är också punk om de säger det?

  166. matti skriver:

    H tycker att Tribal Ink är punk. Ok.

  167. H skriver:

    Jag förstår inte varför du envisas med att jämföra Tribal Ink (inte punk) med Beat Happening (punk), genom ett långsökt hypotetiskt resonemang där Tribal Ink själva skulle hävda att de var punk och Beat Happening skulle hävda att de inte var det? Du försöker ju bara blanda bort korten som en sverigedemokrat. Inte så förvånande kanske, med tanke på att hela diskussionen började med att du hyllade Bedårande Barn som vår tids Stooges.

  168. Hjälpsam skriver:

    H säger:
    ”och nu tystnad. Sååå typiskt.

  169. matti skriver:

    Det är för att jag är punk, maan

  170. H skriver:

    Jaså, jag trodde du var ”indie”.

  171. Conny skriver:

    Fatta att vi är i Uleåborg nu på en söndag! Blir spännande…

  172. matti skriver:

    Uleåborg är fint.

    Vad är egentligen punk och vad är indie? Vad är skillnaden?

    Alltså, jag har skaffat Eurosport 1 och 2 för att kunna kolla Snooker. Vem är jag.

  173. H skriver:

    Pop eller rock då? Är Tribal Ink pop eller rock?

  174. Anon666 skriver:

    Känner ingen här, bara tjuvläser. Därför har jag svårt för att tyyda tonläget. Men är det på blodigt allvar snacket mellan matti och H?

    I så fall. Är.det töntigt eller nördigt?

  175. matti skriver:

    Rock såklart.

    (Det är töntigt och inte alls på allvar. Men det var en verklig diskussion för länge sen.)

  176. skräddarn skriver:

    Matti, vem vann? Såg semin igår mellan O’Sullivan och Fu. Stor sport.

  177. matti skriver:

    Sullivan dominerade stort i slutet mot Selby men jag blev upptagen och när jag kunde kolla igen var det Bundesliga. Så jag vet inte riktigt.

  178. matti skriver:

    Kollade nu, matchen fortsätter senare ikväll! Oooh vad spännande!

  179. Anonym skriver:

    Att Beat Happening är punk är förstås på allvar (det tycker Matti också). Resten var larv.

  180. H skriver:

    Det var jag.

  181. matti skriver:

    Indie är punk. All punk är inte indie.

  182. skräddarn skriver:

    Var tvungen att skaffa eurosport player nu…

  183. skräddarn skriver:

    Snooker är fö punk.

  184. TP skriver:

    Snooker eju ett SDspel! Och därmed varken punk eller indie. Uäck och skärpning!

    Saxat ur stadgarna:
    ” Spelaren börjar med att försöka sänka en röd för 1 poäng. Om spelaren lyckas får spelaren gå vidare till att försöka göra en färgad för mellan 2 och 7 poäng. Lyckas spelaren igen plockas den färgade upp, återplaceras på sin bestämda plats och sedan är det tillbaka till röd. Så fortsätter det tills alla 15 röda är borta. Därefter gör man de färgade i poängordning, från gul för 2 poäng till svart för 7 poäng. Om man misslyckas med att göra en är det timeout som gäller.”

  185. stalle skriver:

    hahaha

  186. matti skriver:

    Hahaha. Oj. Ok.

    Jag gick mig en sväng i vintern och lyssnade på With The Beatles. Båda kändes finfint.

  187. matti skriver:

    Annars är ju Ronnie O’Sullivan rätt cool. Underbarnet, lägger av emellanåt för att exempelvis farma grisar. Missbrukare, hans pappa ägde sexshop i Soho. Bäst när han ids men det gör han långt ifrån alltid. Börjar bli till åren men ändå topp tio i världen. När han ids.

  188. matti skriver:

    Han torskade ju igår men gjorde ändå två 100-serier. Om jag minns rätt.

  189. Benny skriver:

    Visste inte att du var snooker-fan, Matti. Av gentlemannasporterna minns jag bara att du var intresserad av backhopping.

  190. matti skriver:

    Backhopping ftw. Snooker är relativt nytt i min värld. Som rugby, men det är ju ännu svårare att se i Sverige.

  191. matti skriver:

    Idag är det förresten 35 år sen Damaged kom. Vilken skiva ändå, perfekt.

  192. matti skriver:

    Bättre TWD än på ett tag men jag HATAR som sagt vad de gjort av Negan. Han ska vara Satan, inte The Comedian.

  193. TP skriver:

    Kanske bara jag som missat remixen, men: https://open.spotify.com/album/6G8Hcv9cDFzlT67sBi1sFm

  194. stalle skriver:

    lite orolig för benny som idag annonserar sin pensionering.

  195. matti skriver:

    Tyckte Westworld blev riktigt bra igen i slutet av säsongsfinalen. Yes!

    Nu kan en drömma om 40 år av krig och sen fly ut i rymden för att komma tillbaka hårt utahelvite som Kometen. All of this has happened before and will happen again.

    Det dröjer iofs till 2018 till en får veta. Men The Expanse kommer tillbaka redan första februari.

  196. H skriver:

    Extra långt avsnitt och nästa är sista före juluppehållet, de var väl så illa tvungna att låta något hända. Sett till längd var det ändå väldigt lite. Så trött på Negan. Helt oläskig. Som ond härskare ligger han i nivå med Ian och Bert ungefär. Obegripligt att ingen satt en yxa i huvudet på honom. Jag kan fatta om han ledde ett gäng på fyra, fem jasägare som tyckte att han var ball, men att han lyckats skapa ett imperium inklusive eget harem (där fruarna visar öppet förakt mot honom, han är verkligen inte särskilt bra på psykologisk nedbrytning!) enbart med hjälp av grabbhumor är liksom inte rimligt nånstans. Tyvärr lär han väl inte dö i nästa avsnitt heller.

  197. TP skriver:

    Ja, YES på Westworldfinalen!

  198. matti skriver:

    För att upprätta sin ”heder” borde Negan slagit ihjäl

    1. Han som kom med Lucille
    2. Olivia

    Bara för att alltså.

  199. matti skriver:

    Sorry för spoiler!!!

  200. H skriver:

    Ja, bara en massa tomma hot! ”Hörrudu, nu ligger du illa till! Eller näe, jag bara skojade.” För att föreställa en fullständigt oberäknelig sadist är han ovanligt full av nåd.

  201. matti skriver:

    Har börjat göra årsbästalistor nu, det är inge roligt.

  202. stalle skriver:

    här är min årsbästalista.
    1. Vanja Ellen Margareta

  203. TP skriver:

    min fuskårsbästalista: stalle

  204. matti skriver:

    Apropå inget men gud vad jag älskar Dr Octagonecologyst.

  205. matti skriver:

    Leta rätt på Vince Taylor and his Playboys live från Paris 1959 på Youtube. Allt går igen. Vilken rockshow.
    Finns som livealbum på Spotify, men det måste ses.

  206. matti skriver:

    Eller förlåt, 1962 verkar det vara.

  207. matti skriver:

    Hela skivan är inte live, han sjunger lite ”bättre” på studiogrejerna. Men live är det som Birthday Party, som The Cramps, som Elvis. Bandet är helt otroligt. Hela skivan är det egentligen, men det hjälper att ha sett det innan.

  208. Åsa skriver:

    Det är inte så att nån av er har en iPad ni vill sälja? I såna fall vill jag jättegärna köpa. Jag har sagt upp mig, så nu har jag varken jobb eller iPad. Wish me luck!

  209. H skriver:

    Brainbombs i Vans-reklam alltså: http://www.vans.com/infuse.html#

    Nån som sett detta nämnas någonstans?

  210. G skriver:

    Åsa, jag har gott om lyckönskningar att ge dig i ditt jobbsökande! Däremot har jag ingen iPad att sälja dig (och inget jobb att ge dig heller för den delen).

  211. G skriver:

    Tittar på Vince Taylor och gläds åt att trummisen har dubbla bastrummor här https://youtu.be/0nB6uSE0NSA
    Kanske först av alla?

  212. G skriver:

    Hörni det här var ju fint http://www.svtplay.se/video/11397182/nobel-2016/nobel-2016-litteraturportratt-avsnitt-1
    Varken Dave Grohl eller Mikael Wiehe är med.

  213. Åsa skriver:

    Tack G!! Och som om inte det vore nog, har jag fyllt 40. Hej vad det går ?

  214. G skriver:

    Minns det som ganska härligt att fylla 40 (45 nu) skönt att känna sig helt bortkopplad från all form av ungdom.

  215. G skriver:

    …och grattis i efterskott så klart!

  216. hjort skriver:

    Grattis i efterskott, Åsa! Och lycka till! Med jobbsökandet alltså.

  217. skräddarn skriver:

    Vince Taylor och det, det är ju världens bästa musik.

    40 är det nya 37!

  218. Greven skriver:

    Holden och Chloes samspel och dialog i Rectify knäcker mig lite varje Torsdag. Satan vad bra! Har ju älskat serien sedan första avsnittet. Men det här säsongen är ju bara bäst. Hjärtsnurp.

  219. matti skriver:

    Har sparat Rectify pga haft så mycket att göra i höst, bara sett första avsnittet. Ska snart se resten!

  220. G skriver:

    Åh där har du nåt att se fram emot Matti! Kommer sakna Rectify så himla mycket, men kan se att det var dags att runda av. Flaggan i topp så här långt in i sista säsongen.
    Bäst den här säsongen tycker jag är att se hur Daniel är helt invand med att böja sig för auktoriteter, oerhört plågsamt.

  221. hjort skriver:

    Är Rectify en tv-serie? Jag trodde det var en anal musiktjänst. För skitmusik.

    Tack, tack, jag är här hela veckan. Prova fisken.

  222. matti skriver:

    Hahahahahaha!!!

  223. matti skriver:

    I fell in love with Bob Dylan’s ghost
    While his body was touring from coast to coast

  224. stalle skriver:

    varför skriver du på engelska matti?

  225. matti skriver:

    Because I can, Stallee

  226. hjort skriver:

    Åh, BQ. Fan vad bra.

  227. Benny skriver:

    Bwahahaha. Hjort i högdjursform!

  228. TP skriver:

    Hörde jag BQ? Som en Pavlovsk hund lyssnar jag genast på favoriten ”Dogs”.

  229. Benny skriver:

    Jag bor nära dig nu, Hjort. Eller i alla fall närmare.

  230. hjort skriver:

    Välkommen ner till de sydliga breddgraderna, Benny! Vi får arrangera någon form av social interaktion när jag får ordning på mitt schema och mitt liv.

  231. Benny skriver:

    Tar det lång tid?

  232. Benny skriver:

    Fredrik Lindström borde deporteras.

  233. hjort skriver:

    Jag har nog fullt upp resten av året åtminstone. Och det är bara jobbet.

  234. matti skriver:

    Var nån på Fireside? Hur var det?

  235. Nån skriver:

    Värdigt skulle jag säga! Mycket kärlek från publiken. Fokuserat från bandet. I den mån man kan krångla bort nostalgifiltret från sig själv så tror jag spelningen stod vackert solid på egna meriter. Men volymen är alltid lite låg på Pustervik, och särskilt sången förtjänade mer.

  236. G skriver:

    Kan vi inte prata om Sara Danius klänningar istället?
    Hon går verkligen från klarhet till klarhet tycker jag. Oerhört stilig även i år.
    Chockverkan när hon gled nedför trappan förra året kommer dock aldrig överträffas. Ett av de där ögonblicken när man vet att nu finns det ett före och ett efter.

  237. matti skriver:

    Jag undrar: vad har t ex Ann Heberlein för existensberättigande överhuvudtaget? Eller Birro d.y?

  238. matti skriver:

    Sorry varit på spelning, missade Nobeln. Älskar klänningar dock.

  239. matti skriver:

    Nån: tack!

  240. G skriver:

    Så hilma sorgligt med Heberlein. Och ja med Birro också så klart. Men mest Heberlein då hennes akademiska titlar ger rasisterna legitimitet och skit. Glad att jag inte är hennes chef. Ännu gladare att jag inte är hennes student.

  241. G skriver:

    Tydligen ska årets Danius-klänning referera till Balzac, förra årets till Proust.

  242. Greven skriver:

    Kan man få en länk eller kort info Ang. Heberlein? Jag har ju gillat henne ganska mycket.

  243. H skriver:

    Sorgligt med låg volym på spelningar också.

  244. H skriver:

    Bob Dylans tacktal var fint, tyckte jag.

  245. G skriver:

    H: Tyckte jag också.

  246. stalle skriver:

    kilo: hahahahaha

  247. matti skriver:

    Kilo: lollollollollol!

  248. stalle skriver:

    benny: är det du som ”dansar” på den där bilden som florerar på sociala medier?

  249. Benny skriver:

    Allt detta näthat, jag tyar icke längre.

  250. H skriver:

    TWD: Det räddar ju inte säsongen, men som väntat lite roligare än alla tråkiga avsnitt de plågat en med.

  251. matti skriver:

    Ja. Plus lite mäktigt gjort av Negan. Med kniven. Och coolt med de här post credit-scenerna de börjat med.

  252. skräddarn skriver:

    Bra låt!

  253. TP skriver:

    Bra skiva.

  254. matti skriver:

    Helt nytt för mig TP. Svinbra ju!

  255. skräddarn skriver:

    Vi kräver ett C-60 Anthony Moore snarast TP.

  256. matti skriver:

    Lyssnar på Tim Heckers senaste (en av årets skivor, lätt) och kollar på O’ Sullivan – Selt i Scottish Open. Livet är bra.

  257. TP skriver:

    skräddarn: Ingen större vits med det eftersom jag i stort bara lyssnat på Flyingskivan, visserligen nästan varje Luciadag sedan 1980, men ändå. World Service har jag inte i märgen och har väl bara lyssnat ett par gånger på den förr och lite snabbt nu. Saknar nerv, tycker jag. Dessutom minus för polerad ljudbild och tråkigare kanske mer traditionella låtar. Out är isåfall roligare och softare. Hans tidigare skivor var ju experimentella lite minimalistiska, hans senare skivor har jag noll koll på. Blanda Flying med Out och du får en bra C-60.

  258. matti skriver:

    Oj, jag gjorde ju en decemberlista också. Fattar inte varför jag glömmer lägga upp dem hela tiden. Jag har lyssnat mycket på den i alla fall, för den är bra. Det är månadens tema. Den är bra. Mycket nytt, en hel del svenskt.

    https://open.spotify.com/user/chops/playlist/7xblIs0uaeTuMq1YohZrWM
    https://open.spotify.com/user/chops/playlist/7xblIs0uaeTuMq1YohZrWM
    https://open.spotify.com/user/chops/playlist/7xblIs0uaeTuMq1YohZrWM
    https://open.spotify.com/user/chops/playlist/7xblIs0uaeTuMq1YohZrWM

  259. skräddarn skriver:

    Tack TP.

  260. matti skriver:

    Lyssnar på Undertones singlar. Märker att jag är lite svag för de sena, ”synthiga” grejerna med. De tidiga grejerna är ju perfekt Hurriganes/Beach Boys/Ramones-punk bara.

  261. matti skriver:

    TV-pitch (eller bara vanlig lek): Pointless (BBC) fast bara med indie- och punktema.

  262. matti skriver:

    Eller, rock etc i största allmänhet. Så ngn annan har en suck…

  263. TP skriver:

    tipp tapp tipp tapp tippetippetipptapp tipp tipp tapp

  264. G skriver:

    Jag börja se konturen av en pung…

  265. stalle skriver:

    smärtorna börjar släppa i min nu.

  266. Benny skriver:

    stalle: Runkpelle.

  267. matti skriver:

    Såg precis teveversionen av NW, Zadie Smiths roman.
    I alla fall, tevefilmen är helt sjukt bra, nåt av det bästa jag sett i år.
    Jag älskar allt av Zadie Smith. Hon borde få Nobelpriset.

  268. Jens skriver:

    https://open.spotify.com/album/6oVNZoCQAEC2DmtBWgTbGp

    Jag hade missat denna kommit i år. Minst lika bra som de tidigare skivorna.

  269. matti skriver:

    Jens: Den e fin.

  270. TP skriver:

    Bra Jens, hade glömt den i mitt skitsvajjiga 2016.

  271. matti skriver:

    Bäst just nu

    3. Kolla rymdfilmer
    2. Läsa om Kenneth Anger och Alister Crowley
    1. Lyssna på Yoko Ono

  272. H skriver:

    Ännu en lördag i ett svenskt köpcentrum för att se Dolly Style.

  273. matti skriver:

    Årets julklapp 2017: Kent lägger inte av.

  274. G skriver:

    Älskade Iggy!
    The self-financed part we both took for granted right off — that’s the only way to make something good, especially now. If you take money from a recording organization you will be algorithmically studied by the bankers who own the logo and they will give their people very severe parameters for what you’re allowed to do — and, wow, do they want their money. So that’s not a very warm way to approach a record.

    http://www.billboard.com/articles/events/year-in-music-2016/7604438/iggy-pop-josh-homme-post-pop-depression

  275. matti skriver:

    Jag tycker detta hör ihop med rådande Kentpsykos: Fredrik och Filip gör tv om att alla är sex led från att komma i kontakt med vemsomhelst. Denna spaning är 30 år gammal. Dvs, innan internet var det sant.

    En intressantare spaning vore hur man kunde låta bli att prata om sig själv redan i andra led. Första gärna. Detta gäller såklart mig själv som herrar Kent.

    I går läste jag detta

    ”Stockholm vaknar långsamt på droger och på sorg, snön hyr ut sin oskuld till hela Kungsholms torg”

    och skickade det okommenterat till en kompis som trodde att jag kanske hade skrivit det själv, men NATIRLIGTVIS INTE.
    Eller jag vet inte. Man orkar inte fortsätta alltid.

  276. Benny skriver:

    Det där med sex personer ifrån har de ju kört med i tio år.

  277. Benny skriver:

    Jag hatar Centue.

  278. matti skriver:

    Hade ju då ölat lite i natt och blev lite osammanhängande. Men vad jag dessutom irriterar mig på är hur Femman säljer in programmet med ”Filip och Fredrik är tillbaka!” Alltså finns det ens tio minuter som de inte varit på teve? De är ju alltid där och pratar fort.

  279. matti skriver:

    Det bästa av mycket bra med Interstellar är pappa/dotter-skildringen. Gud vad jag tjuter åt det varje gång jag ser filmen.

  280. TP skriver:

    Det är deprimerande att nästan alla ens vänner gillar ni vet vilka nu när de slutar och, att de MÅSTE alla VITTNA. Det skär som knivar i mig. Jag skämtar inte. Är avundsjuk på grupptillhörigheten, avsaknaden av krånglig smak och hjärnspöken samt avundsjuk på den synbarligen massiva njutningen av att se eller höra ni vet vilka. Samtidigt ledsen över den jag är, oförmögen att förklara utan att såra,

  281. H skriver:

    Jag håller med, men jag vill inte vara med, vill tvärtom aldrig tillhöra någonting utan gräva mer mig i en grop och förgås där. Det är min känsla, sen tycker jag illa om mig själv som känner så och sen mår jag dåligt över att jag är så självupptagen. Så har Kent förstört mitt liv de senaste dagarna.

  282. Hr KBoi skriver:

    Jag läste en text om låten 999 och tänkte att jag får väl ge det en chans. Det var så intetsägande, ca två minuter in slutade jag helt lyssna och började tänka på annat. Typ, varför heter det kvällstidning när det går att köpa den på förmiddagen.

  283. hjort skriver:

    Tycker jag har gått baklänges i Kentutvecklingen. Jag gillade dem på mitten av 90-talet och sen tappade jag intresset. På ett sätt hade det varit skönt att fortfarande känna som en gjorde då, typ runt Verkligen, men samtidigt upptäckte jag ju bättre grejer och gick vidare, och det kan jag inte känna mig missnöjd med. När Broder Daniel la ner var det en betydligt större grej , fast då var det ju också dödsfall på rikt och hela den biten.

  284. H skriver:

    Tycker ni också att Til The End of the Day med Kinks är den bästa låten som har gjorts?

  285. matti skriver:

    H: Nope, däremot lyssnade jag på Everybody’s in Show-Biz i natt och tänkte skriva nåt om hur bra den är.

    KBoi: Hahahaha!

  286. matti skriver:

    Älskar såklart Til the End of the Day, men den är inte bäst i världen, inte idag iaf.

  287. H skriver:

    Jag gillar egentligen bara Kinks fram till typ 1966.

  288. H skriver:

    1965 kanske…

  289. TP skriver:

    Du är en snobb H och du har förmodligen helt fel. Kinks var grymma vid 68 -69 också. The VGPS från 68 är till exempel världens bästa skiva ca 177 dagar om året, minst. Därmed inte sagt att de tidiga Kinks var dåliga, verkligen inte. Äger.

  290. TP skriver:

    Everybody’s in Show-Biz kanske kan duga i nödfall också, kanske. Okej’rå. Men Kinks får mig alltid på bra humör, förlåt för det, nu går jag och tar ett par öl bara därför. KBoi får sköta gruppdiskussionerna. Hr KBoi ska’re va!

  291. hjort skriver:

    Damn You, All of You. Fenomenal låtajäevel.

  292. matti skriver:

    Kinks blev ALDRIG dåliga. Sämre efter, säg, 71, men aldrig helt dåliga. Bra låtar på alla skivor. Sista fullpottarn var kanske Muswell Hillbillies.

  293. TP skriver:

    Ja så var det. Får bli Kinksjul. Har någon nåt C-360 på lager?

  294. TP skriver:

    Toppen! ”Kinks när man trodde de var slut”, hehe, gillar den titeln och ja matti, den bevisar din tes att de ALDRIG blev dåliga.

  295. hjort skriver:

    Gordon Cole tillbaka i Twin Peaks! Nu blir det en god jul.

  296. skräddarn skriver:

    0 julstämning.

  297. Hr KBoi skriver:

    https://www.youtube.com/watch?v=NFzRdPpuWsI

    Det här är lite roligt. Är det en bit gödsel han leker med?

  298. TP skriver:

    Hästgödsel ser det ut som. Okladdiga grejjer som även hundar gillar.
    Men allt till ljudet av finaste låten, lyckligt nöjd. Förstår det.

    H: bra titel på ditt C-24.

  299. matti skriver:

    Hahahaha, sjukt lollol på Hs Kinks.

  300. H skriver:

    Så satans jävla rå textförfattare hon är, Yoko. Bäst.

  301. matti skriver:

    Ja helt bäst.

  302. matti skriver:

    Min officiella årsbästalista. Känns bara mer och mer meningslöst att göra den här sortens listor. Pga mycket men ffa internet.

    http://duonoje.se/articles/nyarskronika-mattias-alkberg

  303. skräddarn skriver:

    skam är ju lite av ett barnprogram?

  304. skräddarn skriver:

    men Konstnärsdrömmen! jävligt ace program.

  305. matti skriver:

    Ja, jag vet alltså inte. Men jag såg om Spung för nåt år sen. Och Fucking Åmål. Alltså ungdomar.

  306. G skriver:

    Tittade nåt avsnitt på Skam för att hålla mig ajour, men kände rätt snabbt att jag är 45. Det här angår inte mig längre. Gott så. Kul för ungdomarna med bra drama.

    Juicebaren, det är riktigt, riktigt dåligt det. Fullkomligt meningslös tv.

  307. H skriver:

    Jag tyckte mycket om Skam. Tänkte att jag skulle skriva något längre om det men jag är för trött.

  308. H skriver:

    Helt galet det här fenomenet med ”clean version”, där man släpper en version med alla fula ord strukna eller utbytta, existerar väl knappast i någon annan genre än hiphop? Och verkar mer eller mindre leva än idag. När man lyssnar på den cleana versionen av Eazy-duz-it med Eazy-E så är det nästan helt andra texter rakt igenom, eftersom varenda rad i originalet är olämplig.

  309. matti skriver:

    Wu-Tang gjorde väl konst/humor av cleana versioner, ersatte alla fula ord med insektsljud? Och så föddes Killa Beez. Eller?

  310. G skriver:

    H: Som Onkel Kånkel fast tvärtom, alltså?

  311. skräddarn skriver:

    Alltså, vill bara påpeka att jag inte lägger nån värdering i ”barnprogram”. Blev bara lite paff när jag väl kollade efter all hype. Kommer nog se klart S1. Nu när Konstnärsdrömmen är slut :(

  312. Greven skriver:

    Älskar skam. drittmycket! tycker också juicebaren har sina stunder. Faller pladask ibland. Men bra då dom hittar rätt. Gillar ju CRFN så lite förlåtande kanske jag är.

  313. H skriver:

    Det ÄR ju en ungdomsserie.

  314. skräddarn skriver:

    Jo, insåg det när jag tittade.

  315. Conny skriver:

    December. Årsbästa nästa vecka, håller på att lyssna in mig på 100 plattor…

    The-Dream-EPn och Ab-Soul’s nya album är svinigt bra båda två.

    https://open.spotify.com/user/cxxxy/playlist/6SlYaDHrTt9rokyT8NuYcQ

  316. matti skriver:

    Jag försöker klura ut vad jag lyssnat mest på i år, inte vad som har kommit just i år. Det är svårt, men baserat på Spotify och mest spelade låtar där, och på nån slags koll i bl a iTunes och senast tillagda/mest spelade överlag (som inte är demos/mixar etc av egna låtar) så verkar det vara

    Fleetwod Mac – Tusk
    Yoko Ono – Approximately Infinite Universe
    Frank Ocean – Blonde
    Dio – The Last In Line
    Ramones – Pleasant Dreams
    Darkthrone – Transilvanian Hunger
    Dead Kennedys – Plastic Surgery Disasters
    Burzum – Filosofem
    Partyline – Partyline
    Goat Semen/Anal Vomit – Devotos Del Diablo

    Sen är det dött lopp mellan en massa grejer: Smiths, Anti Cimex, Goon Sax, Iggy Pop, Aphex Twin och Discharge.

    Gud vad jag är gammal. Men det har varit ovanligt lite Velvet och tyskt i år i alla fall. Eller vadå ”i alla fall”, som om det vore bra eller dåligt.

  317. Conny skriver:

    Numera köper jag skivor på Pet Sounds som jag aldrig ens tar bort skyddsplasten runt. Vill ju att butiken ska finnas kvar. + tänker att om 20 år – inte fan finns Spotify då? Det är något annat sätt man lyssnar… Chip i hjärnan där en diktator väljer musiken kanske… Då kan jag titta på mina inplastade cd’s och minnas min medelålder…

  318. skräddarn skriver:

    Ok, har sett hela Skam S1 nu. Luuuuuv it!

    Peace, och good jul alla

  319. matti skriver:

    Det kommer en klapp här under dagen. G’jul.

  320. TP skriver:

    Ja!
    En fruktansvärt god jul på er!

Skriv en kommentar

Din epostadress visas aldrig